En flygentusiast i molnet

Då, Nu och Framtiden för Flyget

Rolls Royce – rullande lyxbil eller flyghistoriskt märke?

Företagets grundare var Charles Stewart Rolls och Sir Fredrick Henry Royce. Rolls Royce är världsberömda inom biltillverkning och flygplansmotorer. De startade tillsammans 1906 efter att Rolls, som då var återförsäljare, köpte upp samtliga bilar som Royce kunde leverera.

Tillverkning av flygplansmotorer startades under första världskriget. Men som krigsmaskiner blev de verkligt kända genom de modeller som användes under andra världskriget. Motorn Rolls-Royce Merlin hade en avgörande roll. Den fanns i flera flygplanstyper, som de brittiska flygplanen Supermarine Spitfire och Hawker Hurricane, vilka var enmotoriga. Tvåmotoriga De Havilland Mosquito, och det fyrmotoriga Avro Lancaster var också de utrustade med Rolls-Royce Merlin. Dessutom hade det amerikanska flygplanet P-51 Mustang en Merlinmotor tillverkad på licens av Packard.

I Sverige bredde inrikesflygningen ut sina nya, försiktiga vingar först under slutet av 50-talet.

Linjeflyg blev namnet på det bolag som bildades av två stora tidningar tillsammans med SAS. Huvuduppdraget var att flyga med tidningar och post på nätterna och passagerare under dagtid. När omfattningen ökade från början av sjuttiotalet och sedan tjugo år framåt var Fokker F28 det plan som till största del fraktade passagerare runt om Sverige. Motorerna i dessa tjugo plan som användes var två stycken Rolls-Royce Spey RB183 i vardera. Även den svenska flygplanstillverkaren SAAB använde motorer från Rolls-Royce. Exempelvis hade man i civilflygplanet Saab 2000 två stycken Rolls-Royce Allison AE-2100A turboprops. Detta passagerarplan som var drygt 27 meter långt blev det sista civila planet som SAAB utvecklade. Efter detta blev man underleverantör åt Airbus och Boeing.

Categories: Flygplansmotor
Comment form currently closed..